טיפול בלחץ דם גבוה ע"י יוגה

טיפול בלחץ דם גבוה ע"י יוגה
לחץ דם הוא מצב ללא תסמינים שבו לחץ דם גבוה במידה אנומלית בעורקים מגביר את הסכנה להיווצרות בעיות כדוגמת שבץ, מפרצת,אי ספיקת לב, התקף לב ונזק לכליות.

לחץ דם נחשב לגבוה כשהערך הגבוה ( סיסטולי ), שהוא הלחץ המופעל על דפנות כלי הדם בזמן התכווצות שריר הלב, עומד על 140 והערך הנמוך (דיאסטולי) שהוא הלחץ המופעל על כלי הדם בעת הרפיית שריר הלב, עומד על 90 . המצב האידיאלי הוא לחץ דם מרבי של 85 על 130.
 
מה יכול להשפיע על לחץ דם גבוה?
תורשה וגנטיקה, משקל יתר, מחסור בפעילות גופנית,עישון,אלכוהול, סביבת עבודה מלחיצה ולא מפרגנת,תזונה לקויה (וגם: גלולות נגד הריון, סטרואידים, משאפי אף). וכמובן מתח, לחץ וחרדה.לחץ נפשי גורם לכך שיש פחות קשב ושמירה על הגוף ונטייה כמובן להרגלים חיים לא בריאים.
 
הבשורה הטובה היא שניתן לאזן לחץ דם גבוה-כאשר כל אדם יבחר את הדרך הנכונה לו על מנת לפעול לחיים בריאים יותר.
ההמלצה הראשונה והחשובה ביותר היא כמובן לסלק או לטפל בגורמי הסיכון הקיימים כגון: הפסקת עישון,תזונה מאוזנת,בדיקות תקופתיות, צמצום הגורמים המעלים את לחץ הדם כגון סביבת עבודה מלחיצה  ופעילות גופנית סבירה (שאותה אפרט בהמשך) .
רופאים בד"כ ימליצו על שינוי תזונתי, פעילות גופנית, הורדה במשקל ובמלח לפני שירשמו תרופה להורדת לחץ דם.

ומה מאפשר תרגול היוגה?
תרגול היוגה במהותו מרגיע ומאזן. תרגול קבוע מווסת את לחץ הדם ומונע את חוסר האיזון. תרגול קבוע קרוב לוודאי ישפר את איכות החיים ויוכל להשפיע על איכות התזונה, שינה, מצבי לחץ ומתח.

נתייחס בעיקר למצבי לחץ ומתח (סטרס) בטיפול היוגה:
אדם החווה חוויה של מתח בגופו ובנפשו ינשום לרוב נשימה חזית. בשל הנשימה החזית מעט חמצן יכנס אל הריאות ואל מערכת הדם ולכן גם מעט חמצן דו פחמני ישתחרר מן התאים ומן הגוף. מערכת העצבים קולטת את חווית המתח כמצב של "מלחמה" ולכן משחררת אדרנלין כדי להתמודד אם אותה "מלחמה". האדרנלין מגביר את קצב הלב ולכן גורם לעלייה בלחץ הדם. 

אסנות ופראנימה המתאימים  לוויסות לחץ דם גבוה
תפקיד תרגילי הנשימה בשילוב עם האסנות הוא להרגיע את המיינד. הנשימה הסרעפתית מאטה את קצב הלב ובכך מרפה את השרירים ומשדרת תשדורת של מצב "רגיעה" למוח. לכן המוח ישחרר הורמונים שמרגיעים ומקלים על כאבים. תנוחות היוגה יאפשרו התרחבות הריאות, שיווי משקל פנימי ורגיעה ללב.התוצאה היא וויסות לחץ הדם. בנוסף, אסנות משפרות את היציבה וכך מאפשרות לאיברים הפנימיים לתפקד באופן המיטיבי.

פראנימה: נשיפות ארוכות ועצירות בקצה נשיפה.פחות דגש על שאיפות ובלי עצירות בקצה שאיפה.
תנוחות כפיפה לפנים – הכפיפות לפנים מרגיעות ומשקיטות. (לעומת כפיפות לאחור שיכולות לעורר ולהוסיף עוד אדרנלין לגוף ולהגביר את קצב הלב.) מערכת העצבים הסימפתטית נמצאת במנוחה, וכך ישנה השפעה חיובית גם על מערכות אחרות. לחץ הדם מתייצב כאשר איברי החישה, המוח, ומערכת העצבים הסימפתטית רגועים. המנח המאוזן של עמוד השדרה בתנוחות אילו מאפשר ללב להאט את פעולתו משום שאין עומס על הלב ואין צורך להזרים את הדם בניגוד לכיוון כוח הכובד אל המוח. קצב הלב ונפח הדם המוזרם ממנו מואטים ומופחתים בו זמנית ולחץ הדם נמצא בשליטה.
תנוחות הפוכות- מרגיעות את המערכת העצבים הסימפתטית.דוגמא לתנוחה הפוכה שקל תרגול -להניח רגליים על הקיר ולנשום ברכות.
תנוחות בשכיבה-הסרעפת נעה בחופשיות וללא התמודדות וכך הנשיפה יכולה להתארך.
מערכת העצבים נרגעת
,מרפה את הגוף ומשחררת אותו ממתח מיותר.
תנוחות שיווי משקל- חווית האיזון חשובה לאנשים החווים מתח ביום יום. 

לסיכום:
תנוחות היוגה בשילוב עם תרגול נשימתי והתבוננות פנימה מאפשרים למתרגל לקבל כלי  מוחשי וממשי בחייו שיוביל לריפוי ואיזון. ליוגה יש אפקט מעגלי: תרגול היוגה ,ההרפיה, וההתבוננות משפיעים גם על מעגלים נוספים כגון: תזונה, שינה, התמודדות עם מצבים מלחיצים וכו'. וכך הרווח גדול לאין ארוך ולעולם אינו מסתיים רק בשעה על המזרון.  
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים