טיפול בשחיקת סחוס ע"י יוגה


שיקום וטיפול דרך היוגה:
לרוב הסיבה לשחיקת סחוס הוא שילוב בין מבנה לא מאוזן לדפוסי תנועה שגויים.
באמצעות יוגה טיפולית נלמד לעבוד על שניהם:
1. יציבה נכונה: מודעות ותרגול על מנת להגיע למצב שהעומס על המפרק יורד וכך תמנע שחיקה נוספת.לרוב ההתמקדות תהיה בחיזוק שרירים והארכה במקרה של צד אחד גמיש ובover use  וצידו האחר חסר תנועה.
2. הבנה וניתוח של דפוסי התנועה ביום יום ועל ידי כך למידה מחודשת של מערכת העצבים שיתקן את הדפוס הרגיל וילמד את הגוף לנוע ממקום נטול כאבים ועומס.
3. שילוב של תרפיה מנואלית להקלה בכאב ו"שימון המפרק". 

בכל מפרקי הגוף יש סחוס.תפקידו להגן ולשמור על העצם ממגע ישיר בין עצם לעצם.בסחוס אין כלי דם או עצבים תחושתיים.כתוצאה מנזק קשה מאוד לתקן עד לכדי בלתי אפשרי.רוב הפגיעות בסחוס הן על רקע שחיקה. ישנם מקרים טראומתיים שהפגיעה בסחוס נגרמת יחד עם הפגיעה בעצם (פריקה, שבר וכו'), אך רוב הפגיעות הן בשל לחץ מוגבר.
נהוג לחלק את דרגות השחיקה:
1. שלפוחית על הסחוס.
2. סדקים בעובי הסחוס.
3. נזק משמעותי.
4. מצב שבו חלק מהעצם אינו מוגן כלל על ידי הסחוס.

בשלבים הראשונים לא חשים בשחיקה וכשכבר חשים בכאב הנזק יותר משמעותי. 

סיבות לשחיקה
במפרקים "המשחק" הוא תמיד בין יציבות לתנועתיות. לעיתים תהיה לנו יותר יציבות וזה יבוא יותר על חשבון תנועתיות ולהפך.
למשל גמישות יתר בכתף: טווח התנועה יהיה מאוד גדול אך בשל גמישות המפרק המפרק לא יציב ולכן אין "שמירה" על המבנה של הקפסולה והשחיקה תהיה גדולה יותר.כשהמפרק יציב לעיתים תהיה פגיעה בטווח תנועה ובעייתיות אחרת , אך כנראה שלא תהיה שחיקה בסחוס.
כלומר: כל עוד המפרק באמצע שלו השרירים מייצבים ולא תהיה שחיקה.

לרוב המפרקים הנפגעים הם אלו שתפקידם להיות בעלי טווחי תנועה גדולים או שיש עליהם עומסים רבים: כתף וברך למשל.

מתי יש סיכוי לפגיעת סחוס:
.1 מבנה יציבתי לא מאוזן: 
   כשיש חולשה של שרירי כף הרגל והקשת הפנימית של כף הרגל חלשה או לא קיימת, יווצר בברכיים עומס על החלק החיצוני של הברך. לאורך זמן ובשל     חוסר  היציבות התמידית תיווצר שחיקה.
2. דפוסי תנועה - הרגלי תנועה המוטמעים לאורך שנים:
    חזרתיות על תנועה בכתף היוצרת עומס על חלק אחד שבמפרק לעומת האחר.למשל הרמה של הכתף לאוזניים בממבי לחץ וסטרס יצור דלקת תמידית       ושחיקה בחלק העליון של המפרק.התחושה היא של צביטה או כאב כל פעם שמרימים את היד בגובה מסויים. 









 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים