איך יוגה יכולה למנוע פציעות ספורט

אחד הסרטים האהובים עלי בילדותי היה 'קרטה קיד' (הסרט הראשון), במיוחד הקטע שבו הילד צובע את הגדר ומנקה את רצפת העץ, "ווקס און ווקס אופ", ולא כל כך מבין מה מר מיאגי רוצה ממנו וכנראה אף חושד שהוא מנצל אותו לעבודות חצר(אני כנראה כל כך הזדהיתי על רקע זכרון ילדות בו אני מתבאסת על טאטוא חצר עם מקל כביש כבד)מר מיאגי מראה לו בסופו של דבר איך התנועות הללו לימדו אותו תנועות של אומנות לחימה עד שכמובן הוא מנצח בתחרות.
 
מר מיאגי מסמל בעיניי את התרבות המזרחית הדוגלת בלמידה איטית ומעמיקה שמובילה לתוצאות מוסריות ורצויות, כשהדרך ל- היא החשובה.
הסרט מעביר ביקורת בעיניי על התרבות המהירה והראוותנית של המערב שרוצה הכל מהר וחזק ובסוף גם כמובן מפסידה מזה.
 
"אתה מתחיל הכי מהר שלך, ולאט לאט אתה מגביר"-(מבצע סבתא).
 
אנשים רבים נוטים עדיין לבחור את הספורט שלהם לפי מה שנדמה להם הכי יחזק אותם ויכניס אותם לכושר הכי מהר, אך למעשה אנו רואים שפעמים רבות אימוני ספורט לאו דווקא תורמים להתחזקות הגוף אלא להיפך, לעיתים קרובות מידי הם תורמים להחלשות ולפציעות ואז כמובן מפסיקים להתאמן או מדלגים מפציעה לפציעה.
 
מדוע זה קורה?
 
למדנו מילדות שמה שחשוב בספורט זו התוצאה.כמה קילומטר אנחנו רצים, כמה בריכות עשינו, מה התוצאות שלנו לעומת חברים שלנו, אלו תנוחות מורכבות הצלחנו לעשות ולכמה ברכות שמש הגענו. הרצון בתוצאה מוביל למאמץ יתר הכופה על הגוף עומס שהוא אינו בשל אליו ולכן גם הגוף יתמרד בשלב מסוים.
 
נתון נוסף שגורם לפציעות זה אימון ספורט לא מגוון מספיק (ריצה 4 פעמים בשבוע, חדר כושר או אופניים כאימון יחידי) כאשר אחד האלמנטים החשובים ביותר בפעילות גופנית הוא התמודדות של הגוף עם מגוון תנועות, כיוונים, עוצמות כו'.
חיים המודרנים המלאים בישיבה מרובה, מתח, מחסור בתנועה יום יומית חופשית הגורמים לגוף המודרני ללכת ולהתכווץ, להפוך לנוקשה וחסר חיות ולהתרחק מהיכולות הטבעיות של גוף האדם. הכוונה ליכולות פשוטות כמו כפיפה, הקשתה, פיתול עמוד השדרה, תנועות מוצלבות, שיווי משקל, קפיצה ,גלגול ועוד.הגוף המכווץ חייב כמובן לנוע ולכן האדם מסגל לעצמו הרגלי תנועה לא נכונים ולכן אימון לא מגוון יכול יותר להזיק מאשר להועיל.
 
 
איך נדע האם יש לנו את היכולות פשוטות הללו?
ביחנו את עצמכם (אם ניתן לבצע את הפעולות בנוחות ובקלות, נדע שזו פעולה או יכולת המתקיימים בקלות ובטבעיות ביום יום).
1.האם ביכולתכם לשבת ישיבה מזרחית בנוחות ועם גב זקוף?
2.האם ביכולתכם להתרומם מישיבה זו בלי ידיים?
3.האם ביכולתכם לשבת על הברכיים?(ישיבה יפנית).
4.האם הגב "עובד" כשאתם מתכופפים לקחת משהו מהרצפה?האם אתם נעזרים ברגליים או בגב כמנוף?
3.האם אפשרי עבורכם לעמוד על רגל אחת ולנוע לכל מיני כיוונים?האם אפשרי להשאר ללא תנועה כ30 שניות?
4.האם יש תנועה חופשית כשאתם מפתלים את גבכם לאחור לקחת משהו או שיש תחושה של "תקיעות"?

אז מה עושים כדי לשפר את היכולות ולמנוע פציעות?
 
1. לאט זה בעצם הכי מהר שיש- תהליך הדרגתי ובונה צעד אחר צעד יעזור להמנע מפציעות ושחיקות ויחזק אותנו מבפנים החוצה.
 2.הקשבה, מודעות, התאמה אישית- פיתוח אינטליגניצה תנועתית יכול ליעל את היכולת של הגוף באימון המותאם לקצב הנכון לגוף.
3.הכרות עם האיזורים בגופינו הזקוקים לשחרור-הגוף שלנו חווה נוקשות וכיווץ יתר שאנו חיים איתו לאורך שנים. לא מספיק רק להתחיל ספורט, יש לשים דגש על שחרור מפרקי, טווחי תנועה ללא כאב, וגמישות שרירים כדי שהתנועה תהיה חופשית ו"קפיצית" ולא קפיץ תקוע.
4. מתאמנים במה שאנו זקוקים ולאו דווקא במה שקל לי- גוונו את האימון מידי פעם, שנו את הדרך שבה אתם מתאמנים.נסו כמה שיותר להניע את הגוף לכיוונים חדשים בכל פעם שאתם מתאמנים.

המלצה שלי מניסיון רב שנים של צפייה במתאמנים שמשלבים ספורט יחד עם יוגה (וכאלה שלא), שלבו יוגה כחלק מהאימונים!!הרווח הוא עצום ומשתלם מאוד:

תרגול יוגה ישפר מודעות תנועתית ויציבתית וכמובן ירגיע ויאזן. התרגול מחבר אותנו לגוף שלנו ועוזר לנו להקשיב לצרכיו, מלמד אותנו איך לשנות הרגלים תנועתיים ויציבתיים שהיישום שלהם באימון הספורט מייעל עד מאוד את התנועה ומשפר את  איכות חיינו.
יוגה 
מלמדת איך תנועה ללא מאמץ דווקא משפרת את היכולות,
היא מוציאה את הגוף מהקבעונות רבות שנים,
היא מחזקת את השרירים בחוכמה,
מייצבת אותנו מבפנים, משפרת שיווי משקל, גמישות ומשחררת עומס מפרקי.

אישית אני חושבת שלתרגול יוגה יש יתרון עצום בהכנה לתנועה נכונה והרגלים תנועתיים בספורט מכיוון שהתנועה האיטית המחוברת למחשבה מחזקת קשרים עצביים, משפרת יכולות מוטריות ושינוי הרגלים ומכניסה הנאה רבה בכל תנועה.
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים