שיקום וטיפול בכאבי גב


כאבי גב  הם אחת הבעיות הנפוצות והמוכרות בעולמינו. הסיבות לשחיקה ולכאב הן רבות.דרך יוגה טיפולית ניתן להוריד את הכאב במידה ניכרת עד להעלימה וללמוד כיצד למנוע שחיקה וכאבים עתידיים. המטופל לומד לשכך כאבים דרך נשימה והרפיה, דרך חיזוק והגמשה של השרירים תומכי השלד ודרך למידה של תנועה חופשית נטולת מאמץ וכאב.
תרגול  היוגה מותאם למתרגל עפ"י מבנה ,דפוסי תנועה ונשימה, חולשות וחוזקות וכמובן על פי הצורך המיידי. בניית התרגול  האישי מאפשרת למתרגל לקבל אחריות על התהליך שהוא עובר תוך כדי למידת כלים ריפויים ומאזנים שתמיד ישארו עימו, אף לאחר סיום הטיפול .

אפרט את הסיבות הנפוצות לכאבי גב שעמן נפגשתי לאורך השנים:
 
1. יציבה לא מאוזנת- חוסר איזון במערכת התנועה מחלישה שרירים התומכים בדרך כלל במערכת השלד (ומכווצת שרירים אחרים  הגורמים לכאב רב).כשאין תמיכה של שרירי היציבה, איזורים הנוטים לחולשה נשחקים.יציבה לא מאוזנת נחשבת:יציבה רפויה, קיפוזיס, לורדוזיס, עקמת ועוד.
 
2. דפוסי תנועה- מכיוון שמבנה עמוד השדרה התחתון הוא קשתי כל עומס מפעיל לחץ וגורם לבלאי.למשל, הרמה של 5 קילו ללא תמיכה משרירי הבטן התומכים בגב, יפעילו עומס של 5 קילו על המבנה הקשתי. בגב בתחתון מופעל מירב העומס של משקל הגוף על עמוד השדרה.בגוף מאוזן ובריא מערכת העצבים תתן הוראה לשרירי היציבה להאסף  לפני ההרמה. עכשיו דמיינו לעצמכם 30 שנה של הרמות 5 קילו על הגב התחתון..
 
3. נשימה פיזיולוגית- יש קשר ישיר בין היציבה שלנו ודפוסי התנועה לאיך שאנחנו נושמים.שרירי יציבה חלשים קשורים לחולשת שרירי הנשימה . כרס מעידה פעמים רבות על חולשת השרירים המייצבים ושרירי הנשימהכשנביט על תינוק נושם נוכל לראות שהוא נושם  עם כל הגוף. הבטן, הצלעות  והגב. הכל מתרחב יחדיו בשאיפה ונאסף בנשיפה.
אצל מבוגרים הסיפור הוא מעט שונה. חיים שלמים של עומס נותנים את אותותיהם. לחץ , מתח, עייפות וחולשה מצמצמים את היכולת של הריאות לקלוט חמצן ופראנה בדרך המיטבית. מבוגרים רבים נוטים לנשום רק דרך החזה ומותירים חלקים חשובים וגדולים בנפח הריאות ללא תפקוד. בנשימת חזה רק החלק העליון של הריאות מקבל אוויר, בחלקים התחתונים של הריאות מתרכז אוויר ישן ומעופש שאינו מתחלף.
 
4. חולשת שרירים מייצבים פעמים רבות הכאב נובע מחולשת השרירים המייצבים כגון: רחב בטני תחתון ושרירים מייצבים, התומכים את עמוד             השדרה. בשל החולשה של השרירים המהווים חגורה תומכת ומונעת זעזועים יעילה ביותר, נוצר עומס ושחיקה באיזורים מסוימים הנושאים את הנטל
וכך נוצר בלאי וכאב.

תרגול לכאבי גב:
1 .נשימה נכונה- מצפייה במתרגלים לאורך השנים עם פריצות דיסק וכאבי גב שונים גיליתי שאצל רובם ככולם איכות הנשימה אינה מיטבית. לרוב הסרעפת חלשה ושרירי הבטן המסייעים בנשיפה אינם חזקים מספיק.כשהסרעפת חלשה ואין תנועה מטה ומעלה הנשימה חלקית בלבד וגם יש פחות תנועה בגב התחתון (הסרעפת מחוברת לצלעות ולחוליות הגב) מה שמוביל לתקיעות ודחיסות בחוליות הגב התחתון ומשם לבעיות בחוליות כגון פריצות  דיסק.
התרגול כולל: תשומת לב לנשימה ומודעות לנשימה בטנית, חיזוק שרירי הבטן , קרקעית האגן והסרעפת- תרגילי פראנימה המלמדים שליטה בנשימה והארכתה ועוד.
2. תרגול וחיזוק מייצבים: לרוב בעיות גב ויציבה קשורות קשר ישיר עם חולשת שרירים מייצבים.יש קשר ישיר בין חולשת הבטן המייצבת את הגב ואיכות נשימה.אותו שריר המסייע בפעולת הנשיפה תומך בעמוד השדרה ומייצב אותו. כלומר כשרירי היציבה חלשים ההשפעה הן על חוסר תמיכה לעמוד השדרה והן בחולשה ועייפות בשל חוסר חמצן מספק לתאים ולאיברים.
3. שליטה מוטורית-
השליטה המוטורית כוללת יסודות כמו : תזמון, מודעות קינסטטית ויכולת הפרדת תנועה, אשר חשובה לא פחות מחיזוק השרירים.
במערכת מאוזנת –התודעה, מערכת העצבים והשרירים פועלים יחד על מנת להחליט איזו נשימה מתאימה.
המוח מזהה את הצורך של הגב והמפרקים בתמיכה: אוויר יוצא, שרירי הבטן נאספים וכל זה יתרחש לפני המאמץ.
 במאמץ, הנשימה תשאר חזית, תנועת הסרעפת מוגבלת והגב ישמר. לכן לא יווצר עומס ובלאי נוסף .
4. חיזוק והארכה של שרירים בהתאם לצורך.

חוויה של מטופל לאחר פריצת דיסק:
"
שמי עופר כרמל, בן 28, סובל מזה 14 שנה מכאבי גב כרוניים בעקבות 4 פריצות דיסק L2-L3, L3-L4, L4-L5, L5-S1. 
במשך השנים התנסתי עם מגוון טיפולים מערביים (ניתוח דיסק, פיזיותרפיה, הידרותרפיה, כירופרקטיקה) ואלטרנטיביים (דיקור, הקזת דם, כוסות רוח).
את תמי הכרתי דרך בת הזוג שלי שלומדת איתה בברושים ונחשפתי דרכה לתחום הטיפול ביוגה להקלה ומניעה של כאבי גב.
שבועיים לתוך טיפולי היוגה שבתחילה הרגישו לי כמו גרסא של פזיותרפיה (רק עם נשימות עמוקות), הבחנתי במודעות גוברת לאופן הכאבים שאני מרגיש, הבדלה בין סוגיהם, ובמיוחד הדרך שהם מתגברים או מתגמדים לאור תנועות קטנות שבדרך כלל לא הייתי שם לב אליהן.
לאחר מספר שבועות של התמדה בפרקטיקה של תמי הרגשתי שהיציבה שלי משתפרת, שאני סובל פחות מכאבים,  ושאני מודע יותר לנוכחות הכאבים טרם פריצתם.
ההתמדה קריטית במיוחד לקראת עונות המעבר. שמירה על קשר עם תמי מעודדת את המשך האימון שלעיתים נדחק לשולי היום בזכות השגרה המקשה עלינו לשמור ולהגן על גופינו.
ממליץ בחום להתחיל, ולבדוק בעצמכם :-)"




 


 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים