top of page

יוגה לעובדי משרד

תובענותו ומהירותו של העולם המתועש, העדר זמן פנוי וישיבה ממושכת מול מחשב- נתנו את אותותיו באדם המודרני.לחץ,מתח, יציבה רפויה, נשימה שטחית-כל אלא ועוד משפיעים על מצבו הנפשי והפיזי של האדם. הקסם של היוגה הוא בכך שהוא מהווה מענה לכל הצרכים שהאדם זקוק לו. תרגול היוגה תוך כדי תיאום נשימה –תנועה –מחשבה ,מהווה כלי לשיפור עצמי כשגוף ונפש פועלים יחדיו בסינרגיה.משמעות זו חשובה מכיוון שכך כל אדם שמחפש מזור ביוגה יוכל למצוא את הצורך שלו ממולא-אם זו על מנת לאזן לחץ דם גבוהה ,עקב מתח רב, או הצורך לחזק ולהגמיש שרירים בגוף על מנת לשפר יציבה ,ואפילו לאזן מערכות פנימיות ולשפר תפקודם של איברים פנימיים.


כשאנו לומדים להיות מודעים ליציבתינו, תודעתינו ולנשימה המחוללת בגופינו אנחנו יכולים לתרגל יוגה גם מול המחשב.כיצד נעשה זאת? קדם כל נבין שהטבעי ביותר לגופינו הוא התנועה, וכשהגוף לא בתנועה נוצרים כאבים שמזכירים לנו להניע את הגוף. באופן ספונטני , כנשב מול מחשב ,נקום מידי פעם, נלך לקחת קפה (עוד פעם) ,נשחרר רגליים , נמתח, נפהק -כל אלא מנגנונים של הגוף שמבקש מאתנו לזוז! תציל אותי מהישיבה המאובנת הזו ! אז אם אנו עושים זאת גם ככה באופן טבעי, אז למה ללמוד לנוע?. כי שכחנו כמו שפעם ידענו, כשהיינו ילדים,ותינוקות ,שזרמנו עם גופינו , שהיינו גמישים וחזקים רק מעצם זה שהנענו את גופינו.


אגב, ,תנועה משפרת את תפקוד המוח ,חמצן חדש שנכנס אל המוח מבהיר את המחשבות ומשפר את תפקודו,תנועה של שיווי משקל ,מאפשרת "שיתוף פעולה" של אונה ימנית ושמאלית יחד ,וכך הלאה והלאה-כך שאל תאמרו "אין לי זמן",תפקודכם הפיסי והמנטלי ישתפר אם תעצרו לרגע ,תשנו תנוחה ונועו!


כיצד אפשר לעשות זאת בסביבה משרדית?

אתן כמה תרגילים פשוטים וישימים ,שאפשר לתרגלם כל פעם כ 5 דקות, פעמיים ביום או יותר ,בהתאם לצורך. תרגול זה יכול להקל על כאבי גב ,לשפר את תפקוד מוחכם (כפי שהוסבר סעיף קודם), ואף יכול לעלות את מצב רוחכם (עקב סרטונין ואנדרופימינים המוזרמים אל הדם)


    נשימה-כשאנו עסוקים בדבר מה חיצוני לנו אם זה עבודה,ילדים, חיים ...לעתים אנחנו שוכחים לנשום.החלו לשים לב מתי אתם עוצרים נשימה.היו ערים לאיכות הנשימה שלכם:האם אתם יכולים לנשום מהאף?האם הבטן גדלה כשאתם מכניסים אוויר,או להיפך,נכנסת בשאיפה?לאחר שבחנתם את איכות הנשימה הזכירו לעצמכם מספר פעמים ביום,לעצור ולנשום כ10 נשימות עמוקות. נשמו דרך האף.בנשימה נכונה כששואפים הריאות, הצלעות והבטן גדלים ומתרחבים, וכשאנו נושפים (מוצאים אוויר)הבטן נאספת.נשימה טובה ומלאה תרפה את השרירים המתוחים,תשפר את היציבה ותמלא אתכם במרץ ומחשבה בהירה.

    סיבובי מפרקים -צוואר :הביאו אוזן ימין לכתף ימין,הניעו את הסנטר אל המרכז ואז אל כתף שמאל-הניעו את הצוואר מתוך הנשימה שלכם .נשמו דרך האף.אפשרו לשרירי הצוואר לנוח,אל תאחזו בהם –פשוט הרפו והרגישו את המתיחה הנעימה שפושטת אל חגורת הכתפיים, שכמות ובית חזה. בהתאם אפשר גם לסובב מפרקי כפות ידיי ם,כתפיים, אגן וכו'-כל מפרק שמשחררים אותו מרוויח ויקל על השרירים והמפרקים הסובבים אותו.

    פיתול-הניחו יד ימין על המשענת האחורית ויד שמאל על הירך (אם יש משענת ליד ,הניחו את היד על משענת היד.הביטו מעבר לכתף לאופק והשארו כשאתם נושמים נשימה מלאה .תנו לנשימה לעלות ולרדת לאורך החוליות כשכבכל פעם שאתם מוציאים אוויר העמיקו את הפיתול עוד קצת עד גבול הנעים.אפשרו לנשימה למלא את הריאות ,לרווח בין הצלעות ולרכך את השרירים העמוסים.וכמובן ,צד שני.

    פתיחת בית חזה- שלבו ידיים מאחורי הגב נשפו ושלחו אותם לכיוון התקרה ורחוק מגבכם,פתחו ביץ חזה והביטו מעט מעלה. נשמו אל החזה ואל בין השכמות.אופציה נוספת:ידיים אוחזות מסעד הכסא ובית החזה נשען מעט לפנים.,הרימו מעט את הראש.

    כפיפה לפנים-שתי אפשרויות:

    • נשאר על הכיסא ופשוט נניח בטן על ירכיים,נרפה ראש בין הברכיים ,ידיים תלויות וכל הגוף מרפה לכפיפה. כוונו את תשומת הלב אל הרווח בין החוליות והשארו כמה נשימות.

    • עמדו מאחורי מסעד הכיסא,התרחקו מעט ואז הניחו ידיים על המסעד .בית החזה פונה אל הרצפה ראש מביט מטה.האריכו את הגב התחתון וכופפו ברכיים. נשמו אל בית החזה .לאחר כמה נשימות -שחררו את הידיים ופשוט הרפו את הגב לפנים ,ברכיים כפופות ואתם מרפים את כל השרירים והמפרקים ופשוט נושמים ומרפדים את הגוף מבפנים, בחמצן,בריאות,שלווה ואיזון.

    הישיבה היומיומית חשובה מאוד.

    • שימו לב שכפות הרגליים מונחות על הרצפה במלואם, אם לא, הניחו דרגש קטן כך שהברכיים טיפה יותר גבוהות מהאגן.

    • מרפקים מונחים על השולחן ,ואם מקלידים, מפרקי כף היד כמה שיותר נינוחים.

    • השאירו את הגב נינוח כמה שיותר:הרפו כתפיים בכל פעם שאתם נזכרים בכך,האריכו צוואר,הביאו את הסנטר לכיוון הגרון.

    • שבו ישיבה שנוחה לכם כך שאין מאמץ בשרירי הגב,גלגלו עצם זנב מטה כך שחוליות הגב התחתון מתארכות ובית החזה נשאר פתוח על מנת לקלוט חמצן.

    • נשמו כמה שיותר נשימות מלאות.

    • הקשיבו לגוף כשהוא מאותת על כאב,נועו וחפשו דרך לשחרר את הכאב.


בחברות הייטק רבות בעולם גילו שקיים קשר ישיר בין סיפוקו ואושרו של העובד לבין תפוקת העבודה ויכולת העמידה שלו בלחצים. יוגה משרדית מציעה כלים פשוטים למנהלי ועובדי החברה לייעל את סביבת העבודה שלהם. באמצעות תרגול יוגה שוטף העובד יחוש מאוזן נפשית וגופנית, יכולת הריכוז תגדל וכך הוא יוכל להיות יותר פרודקטיבי. היוגה מסייעת להפחית רמות החרדה, משפרת קשרים בין אישיים ויוצרת סביבת עבודה נעימה.

19 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

על יוגה

"למדני ,אלוהי ,ברך והתפלל על סוד עלה קמל,על נגה פרי בשל, על החרות הזאת: לראות, לחוש, לנשם, לדעת, ליחל..." לאה גולדברג יוגה היא כלי ריפוי. יש לה יכולת לסייע ביצירת שינוים בהיבטים הרגשיים, הפיזיולוגיים

bottom of page