top of page

מיתוסים על המסטרינג ושרירי הישבן

בתחילת דרכי ביוגה ידעתי כי ההמסטרינג שלי קצר ומפריע לתנועת האגן שלי ולכן ניסיתי למתוח את ההמסטרינג שלי. לא רק שזה לא הלך, אלא שגם התחלתי להרגיש כאבי גב תחתון. אז גם הכווינו אותי בתרגל היוגה להרפיית הישבנים- הוראה מוכרת בעולם היוגה, יש היגיון מסויים בזה, מכיוון שכך הגב התחתון יכול להתרווח והאגן משחרר את משקלו אל תוך כפות הרגליים. אך זה מה שנקרא "הכוונה לא מספקת וכללית מידי" שלא מתאים לכל מתרגל. ובעיקר אם חוזרים אחרי הוראה שוב ושוב במשך תקופה ארוכה מתחיל להיווצר שינוי בגוף שאינו מאוזן. בשלב מסוים הרגשתי שאני מרגישה קצת "תקועה" בתוך הוראות ושגופי מתחיל לאותת לי שהוא לא מבסוט מהעיניין. התחילו לי כאבי ברכיים וגב תחתון שלא עבר, לא משנה מה ניסיתי. עד שהבנתי כי יציבתי הנוטה לכפופה לפנים משאירה את השרירים הקדמיים שלי מכווצים תדיר, ואת האחוריים, מתוחים תדיר- אז עוד לא הכרתי את עולם הפאשיה המופלא ופחות עסקתי בהקשרים הרגשיים ליציבתי. רק הבנתי שכל עוד הקשבתי להוראה "להרפות" אותם, רק הלכו ונחלשו בעוד שרירי הקדמיים הלכו והתכווצו. כי איך שנאמן את הגוף וננוע איתו, זה מה שהוא יעשה.

הבנתי כי עלי להתרכז דווקא בחיזוק הישבנים וההמסטרינג, ובכלל כל הקו האחורי של הגוף ואכן מהר מאוד גם כאב הגב וגם הברכיים נעלמו. אך מה שהפתיע אותי שעבודה זו האריכה משמעותי את עמוד השדרה שלי. זה היה שיעור חשוב עבורי, שלא היה מאתגר מידי אלא בגדר השיעורים על הצד הנעים של החיים. אבל לימד אותי רבות על הקשבה החוצה וחידד אותי עוד על פנימה.

כמה נקודות מעניין לגבי ההמסטרינג שנחקור בסדנה שבוע הבא:

1. יש קשר הדוק בין כיווץ יתר של שרירי המסטרינג וקושי להתכופף ולנוע באופן חופשי בחלל- מה שמוביל בהכרח לעומס בגב התחתון. 2. חולשת ישבנים וכיווץ פסואס הולכים יד ביד.כדי לשחרר פסואס יש לחזק ישבנים והמסטרינג- בין השאר. 3. יש קשר ישיר בין שרירי המסטרינג חלשים או מתוחים יתר על המידה בין היפר לורדוזיס ועומס הנובע מכיווץ יתר על הגב התחתון. 4. שרירי ההמסטרינג הם בעצם שלושה. בהחלט אחד יכול להיות חזק והשני חלש, מה שמוביל לחוסר איזון מפרקי בכפות הרגליים ברכיים ויירכים -שכמובן ישפיע על כל יציבות עמוד השדרה. 5. המסטרינג לא מאוזנים, יחד עם כל שאר שרירי הירך ישפיעו על יציבות הברך ולכן יכול להיות בהחלט סיבה טובה לכאב. 6. למתוח המסטרינג באופן סטטי כמעט לא עושה דבר, גם לא לישר ברכיים (נלמד בסדנה טכניקות מעלפות לשחרור המסטרינג). 7. המסטרינג מאוזן ישפיע באופן משמעותי על הארכה של עמוד השדרה. 8. מחקירתי אותו, בהקשר טיפולי רגשי- יש קשר ישיר לצקרת הבסיס וליכולת להרפות אל האדמה וההשתרשות אל העקבים.



צפייה 10 תגובות
bottom of page